Organizarea viitorului GAL – Descrierea mecanismelor de gestionare, monitorizare, evaluare și control ale strategiei

Funcționarea generală a GAL – Valea Siretului de Jos este reglementată prin statut, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile.

Asociația „Grupul de Acțiune Locală Valea Siretului de Jos” are ca scop principal implementarea strategiei de dezvoltare locală și sprijinirea comunităților prin promovarea cooperării, în vederea soluționării problemelor locale, prin conceperea și implementarea proiectelor și accesarea fondurilor europene, având la bază identificarea nevoilor reale ale teritoriului.

În conformitate cu fișa submăsurii 19.4 – „Sprijin pentru costurile de funcționare și animare”, GAL-ul îndeplinește următoarele funcții administrative, necesare pentru implementarea Strategiei de Dezvoltare Locală (SDL):

  • Elaborarea și implementarea SDL pe teritoriul aferent;
  • Gestionarea fondurilor alocate în baza SDL;
  • Informarea actorilor interesați cu privire la schema LEADER și măsurile din cadrul PNDR;
  • Încurajarea și promovarea investițiilor la nivel local în cadrul abordării LEADER;
  • Pregătirea și publicarea apelurilor de selecție, conform SDL, precum și animarea teritoriului;
  • Analiza, evaluarea și selecția proiectelor; monitorizarea celor contractate; verificarea conformității cererilor de plată (cu excepția cazurilor în care GAL este beneficiar);
  • Monitorizarea și evaluarea implementării strategiei; întocmirea cererilor de plată și a dosarelor de achiziții aferente costurilor de funcționare și animare;
  • Gestionarea aspectelor financiare, juridice, contabile, de resurse umane etc.;
  • Respectarea principiilor de cooperare, obiectivitate, imparțialitate, eficacitate, eficiență, transparență, publicitate și liberă concurență.

Mecanisme de gestionare, monitorizare, evaluare și control ale SDL

Gestionarea corespunzătoare a SDL presupune:

  • Identificarea problemelor și luarea operativă a deciziilor privind implementarea;
  • Aplicarea corectă și rapidă a procedurilor de gestionare a resurselor;
  • Coordonarea eficientă a activităților SDL;
  • Monitorizarea și raportarea la timp, către factorii de decizie, a realizărilor și rezultatelor, conform calendarului de activități al GAL-ului;
  • Evaluarea, prin elaborarea unui sistem clar de înregistrare și raportare către AM, a rezultatelor implementării SDL. GAL-ul va întocmi un Plan de Evaluare ce va include:
    • Setul de indicatori relevanți pentru măsurarea eficienței implementării;
    • Metodologia de evaluare;
    • Rapoarte de evaluare (inițiale, intermediare, finale).

Controlul presupune un sistem de verificare a respectării planificării privind implementarea SDL.


Mecanismul de monitorizare a proiectelor selectate de GAL

Monitorizarea proiectelor se realizează de către GAL pentru a urmări desfășurarea activităților, atingerea obiectivelor și îndeplinirea indicatorilor prevăzuți în contractele de finanțare.

Aceasta este efectuată de personalul GAL și presupune:

  • Respectarea termenilor contractuali;
  • Oferirea unei imagini asupra evoluției procesului de dezvoltare locală;
  • Monitorizarea pe întreaga durată contractuală și ulterior, timp de 3-5 ani după finalizarea proiectului, în funcție de natura și complexitatea acestuia.

Activitățile desfășurate de GAL în procesul de monitorizare includ:

  • Analiza datelor și informațiilor din rapoartele de monitorizare, analize lunare și rapoartele de progres ale beneficiarilor;
  • Propunerea de măsuri de remediere a deficiențelor constatate;
  • Emiterea de clarificări către OI și beneficiari privind aplicarea uniformă a procedurilor și a prevederilor contractuale;
  • Verificarea modului de desfășurare a monitorizării în teritoriu;
  • Punerea în aplicare a recomandărilor Autorității de Audit.

Structura organizatorică

La nivelul GAL, se instituie următoarele structuri funcționale:

  • Adunarea Generală (AGA) – organul suprem de conducere, format din toți asociații. AGA îndeplinește atribuțiile prevăzute de Statut și Actul Constitutiv și asigură aplicarea instrucțiunilor și documentelor emise de AFIR și/sau DGDR-AMPNDR.
  • Consiliul Director (CD) – organul executiv statutar, cu atribuții stabilite de AGA. CD asigură punerea în aplicare a strategiei și adoptă decizii cu majoritate simplă.
  • Cenzorul – responsabil cu verificarea administrării patrimoniului, gestiunii, întocmirea rapoartelor către AGA și participarea (fără drept de vot) la ședințele CD.
  • Comitetul de selecție al proiectelor (CS) – selectează proiectele depuse în cadrul SDL. Funcționează conform regulamentului propriu, aprobat de CD.
  • Comisia de contestații (CC) – soluționează contestațiile aplicanților nemulțumiți de rezultatul selecției. Funcționează pe baza regulamentului propriu.
  • Biroul Executiv / Aparatul Tehnic (Compartimentul Administrativ) – se subordonează CD și AGA. Atribuțiile sunt detaliate în fișele de post aprobate de CD. Asigură implementarea SDL și activitățile administrative ale asociației, cu excepția celor ce țin de cenzor.
  • Comitetul de monitorizare, evaluare și control al implementării SDL – sprijină procesul de urmărire și evaluare a strategiei.

Servicii externalizate (pot fi contractate, după caz):

  • Audit;
  • Consultanță pentru managementul proiectelor;
  • Consultanță financiar-contabilă;
  • Consultanță juridică (inclusiv notarială);
  • Instruirea resurselor umane (angajați, lideri, membri);
  • Achiziții publice, investiții, inventarierea patrimoniului;
  • Publicitate, organizare de evenimente de promovare;
  • Proiectare și design pentru materiale de promovare.

Structura organizatorică, regulamentele de organizare și funcționare, organigrama, statul de funcții, numărul de posturi și nivelul salariilor sunt aprobate prin hotărâre a Consiliului Director, cu respectarea procedurilor specifice AFIR și DGDR-AMPNDR 2014–2020, și sunt aduse la cunoștința AGA în următoarea ședință.

Comments are closed.

Close Search Window